søndag 10. mai 2015

Grønne blader


Har Instagram tatt alle strikkebloggerne? Jeg synes det har blitt så stille i bloggverdenen i det siste. Jeg blogger jo ikke akkurat ofte, så skal vel ikke klage, men heller produsere et nytt innlegg. Jeg har slikt å gjøre her jeg sitter med beina opp i sofaen. Første mai-helga var jeg på vei til Gressholmen for å søke skogens ro. Det trengte jeg visst så mye at jeg stresset som en gal gjennom kaotisk hovedstadstrafikk for å rekke båten, måtte løpe og pådro meg en kneskade i farta ...




Men aldri så galt ... På Gressholmen fikk jeg både skogens ro og noen fine bilder av Bløde Blade-toppen som jeg strikket i februar, da savnet og suget etter grønt var som størst, og grønt garn var fargeterapi. Fortsatt er det til å klype seg i armen av hvor vakkert det er ute nå som våren er kommet. Hvor grønt, og hvor mange nyanser av grønt som finnes!



Det satt fast en liten blomst fra busken jeg brukte som bakgrunn for de første bildene, og den måtte jo med! Marihøna derimot er av plast og sydd fast.


Jeg har strikket tunikavarianten i størrelse fire år til niesa på tre, i en nydelig flaskegrønn Kauni. Pinnenr 3 1/2 tror jeg det var, ettersom denne er fra Børnestrik på pinde 3 1/2-4 av Lene Holme Samsøe. Og den var herlig å strikke. Jeg har strikket meg gjennom ganske mange av modellene fra dette og søsterheftet Babystrik på pinde 3 nå, og må si det var en ualminnelig god investering!

Ha en flott maisøndag!




28 kommentarer:

  1. Deilig at alt blir grønt igjen etter en lang vinter. Nydelig tunika, som matchet omgivelsene perfekt. :)

    SvarSlett
  2. Så flott tunika! Denne har jeg også lyst til å strikke en gang:) Ja det har blitt stille på bloggene i det siste, hos meg også men her er det mye på grunn av at mammapermisjonen er over og at jeg har startet i ny jobb så overgangen ble veldig stor. Også er responsen så uendelig mye større på instagram noe som er veldig motiverende

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig å se deg igjen da! Skjønner at mye blir annerledes når permisjonen er over, men er glad du ikke har sluttet å blogge :) Jeg forstår instagrambiten godt, det er jo en boost i å få respons!

      Slett
  3. Kjempefin! Elsker fargen! Flotte bilder, må ha vært en fin dag.
    Jeg tror instagram har slukt mange bloggere, ja (men ikke meg).

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja, den Kaunien er skikkelig fin! Det var ganske så kaldt i skyggen, så jeg hadde vinterjakke og -støvler, men det var nydelig i sola!

      Og hurraaaa for at instagram ikke har spist opp deg! :)

      Slett
  4. Bløde blade er en suksess, den er så fin! Er så glad i bladmønster på strikk, og Holme Samsøe har jommen mye fint av det.

    Tror nok og Instagram har spist endel bloggere, ser at responsen kommer kjappere der enn på blogger for tiden. Kommentarfeltene påblogger kan av og til krølle seg sammen med mobil og ipad, og fler og fler bruker jo bare det til surfing. Jeg ser at kommentarmengden krymper av det. Det er jo kjedelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er virkelig fin! :)

      Ja, det er kjedelig at aktiviteten synker. Bloggformatet er noe helt for seg selv. Selv liker jeg ikke å bruke mobil til surfing og nettbrett har jeg valgt vekk til fordel for en superlett datamaskin - mye bedre for oss som liker å skrive!
      Jeg er veldig glad for at du holder stand som blogger, det er noe med den gode teksten :)

      Slett
  5. Men våren og sommeren er alltid litt nedgang i strikkeblogger. Tror veldig mange har travle maidager med ymse uteaktiviteter, det er mye mer folk utendørs som går tur eller steller hager eller trener/sykler når våren og lyset kommer. Og så trekker de inn til høsten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant nok - og det er jo naturlig, men jeg synes det har vart en god stund ... Vi får satse på en fin blogghøst :)

      Slett
  6. Fiine bløde blade :)) Jeg også holder stand og blogger videre. Godt å se flere gjør det, selv om insta er også er gøy :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Insta er bra det altså, men jeg er også glad vi er flere som fortsatt blogger i blant :)

      Slett
  7. Finfin tunika i nydelig farge. Den strikkeboka hørtes spennede ut. Vil sjekke den ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Hvis du liker denne stilen kommer du nok til å like dem!

      Slett
  8. Så skjønn og kjempefin grønnfarge!

    Jeg er nok en av bloggerne som er tatt av Instagram;) Det er så kjapt og enkelt å legge ut et bilde der og så er det et eget samfunn for strikkenerder der inne:) Planen min var dog ikke å slutte å blogge for jeg liker bloggeformatet så godt. Det å kunne skrive en litt mer utfyllende tekst gjør innleggene mer innholdsrike. På Instagram er det kun bildene som er i fokus så det gjør nok at det på en måte blir hakket mer overfladisk enn i bloggverdenen. Jeg har flere ganger begynt på nye blogginnlegg men ikke kommet meg til å legge dem ut. Nå fikk jeg med et lyst til å blogge igjen så kanskje snart?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Så koselig med kommentar fra deg :) Jeg ser at Instagram ser veldig hyggelig ut, så forstår godt at det er fint å bruke den til strikkenerding! Jeg kjenner meg igjen i det å begynne på blogginnlegg og ikke legge dem ut - det er litt jobb med blogg, men som du sier, et fint format. Hyggelig å høre at du tenker på å blogge igjen :)

      Slett
  9. Kjempefin tunika! Likte godt fargen!

    SvarSlett
  10. Det er enklere og kjappere på Instagram, men det er fortsatt koselig med blogger. Jeg er mye på instagram, så kom og finn meg der om du er der, strikkeann. Jeg er nok litt mot strømmen også, for etter en periode med kun Instagram, har jeg startet ny blogg. Er med i blogg100-utfordringen og prøver å blogge hver dag i 100 dager. Velkommen innom! http://woolspire.com/nb/amylin/blog Veldig søt topp, og det er fint på Gressholmen! Lenge siden jeg har vært der, men blir forhåpentligvis en tur ut dit i sommer. Jeg krysser fingrene for like fint sommervær i år som i fjor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Hyggelig at du stikker innom her :) Jeg har vært innom bloggen din og kommentert også - imponerende å blogge hver dag i 100 dager! Skal finne deg på Instagram en dag. Jeg har litt motvilje mot å bruke telefonen til surfing, så det blir til at jeg holder meg mest til datamaskin til det, og da faller Instagram litt ut. Ta deg for all del en tur til Gressholmen, det er så deilig der ute :)

      Slett
  11. Herlig tunika! Og deilig når det våres, alt blir så mye lettere da (skrev hun eplekjekt, vel vitende om at det sikkert kommer til å regne i flere uker framover) :) Må skrive meg enig med flere her, instagram er kjappere og enklere, men skal forsøke å holde bloggen oppdatert framover, må bare fullføre litt mer først ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Aha, enda en som er på Instagram! Men jeg ser jo at du blogger innimellom, og det er alltid morsomt, for du har så mange fine bilder. På Instagram ser man jo som regel bare ett bilde :)

      Slett
  12. Uff, jeg føler også at Instagram har spist bloggene. Og lurer på om de har tatt litt fra Ravelry også? Eller om det er to forskjellige populasjoner. Jeg har aldri fått dreisen på Instagram, så for meg er det fortsatt blogging og Ravelry det går i. Kanskje jeg foretrekker blogg fordi jeg nesten bare strikker voksenklær? Jeg må frem med tripod og fjernkontroll for å få med hele plagget i et bilde, og da kan jeg like gjerne blogge det som å Instagramme.

    Jeg liker tunikaen veldig godt. Herlig grønnfarge :) Og jeg synes det er så kjekt når du blogger :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Å så hyggelig å høre! Takk :)

      Jeg har ikke lagt merke til det med Ravelry, bortsett fra kanskje i ett tilfelle der jeg fant et mye bedre bilde av et prosjekt på Instagram, men det er godt mulig du har rett. Godt å høre at det er flere enn meg som liker blogg best, og jeg ser poenget med jobben du gjør - Instagram er jo beregnet for "snaps". Nå skal det sies at jeg har brukt mobilen mye til å ta bilder til Ravelry og blogg i det siste - og med ME er det nødvendig å redusere og forenkle jobben mest mulig. Men jeg liker veldig godt bildene dine og de fine voksenplaggene du lager!

      Slett
  13. jeg skrev et innlegg om dette for en stund siden (et par måneder), mener å huske du var en av de som kommenterte? Jeg er på instagram i tillegg til at jeg blogger, men jeg klarer ikke å være spesielt aktiv noen av plassene. Og ravelry har jeg ikke vært på på evigheter. Nå bestemte jeg meg plutselig for å ta en bloggrunde, og fikk jammen meg lyst til å skrive et innlegg selv også! Jeg lurer på om jeg har bestemt meg for å slutte å tenke at jeg har "strikkeblogg" og begynne å tenke på det som "hobbyblogg"...

    Jeg fant forresten en side på facebook som het noe sånt som "håndarbeidsblogger!", som jeg tenkte å følge med i. Syntes ofte det er vanskelig å følge med på bloggene, siden de er så spredd... (har jo bloglovin, men klarer liksom ikke å følge med der heller :P )


    Det er i allefall kjempekoselig å lese andres blogger, og ikke minst å se på bildet i litt større format enn iPhone-skjerm! I tillegg er det jo kjempekoselig og faktisk LESE blogger! Det siste er egentlig noe som har gått opp for meg etter å ha lest kommentarene på mitt innlegg om døde blogger. Når jeg først begynte å blogge syntes jeg at det å se bildene var det viktigste, men nå er teksten blitt en mye større del av det!

    Og toppen din var aldeles nydelig! Og det er deilig å se bilder tatt utendørs :D
    Den marihøna var en skikkelig snasen detalj!

    God helg!
    Emilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for lang og fin kommentar! Beklager at jeg svarer så seint. Det stemmer at jeg kommenterte på innlegget ditt. Synes det er en lur tanke å omdefinere bloggen til hobbyblogg. Jeg har også tenkt på noe lignende, fordi det ikke alltid er strikking som står i fokus.

      Jeg er enig med deg, teksten er også viktig!

      Takk for komplimenter om topp og bilder - det er veldig deilig når man kommer seg ut og får tatt noen bilder!

      God helg til deg også - denne helga ;)

      Slett
  14. Veldig fin tunika du har strikket! Jeg har strikket en lignende på p 3, men din variant på tykkere pinner ga et finere og tydeligere bladmønster. Jeg satser på bloggingen og har derfor startet en ny blogg :) Har også fått instagramkonto, men det er med håp om at flere skal oppdage bloggen :) Det blir nok roligere i bloggverden over sommeren, men håper det livner til igjen til høsten.

    SvarSlett

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...